SZUKAJ
filtruj
Ostatnia aktualizacja:
23. października 2021 r.
Lakierowanie elementów tapicerowanych skórą naturalną i syntetyczną

Lakierowanie elementów tapicerowanych skórą naturalną i syntetyczną

autodetailingSmart Repair

Długotrwałe lub intensywne korzystanie z auta, nieuchronnie prowadzi do naturalnego elementów tapicerowanych (takich jak kierownica, siedzenia, zagłowki, elementy tapicerki drzwi itp). Te bowiem elementy są szczególnie narażone na kontakt ze strony osób użytkujących pojazd. Aby utrzymać właściwy stan elementów tapicerowanych niezbędne jest okresowe (lub doraźne w przypadku bardziej widocznego zużycia powierzchni) poddawanie ich procesom konserwacji lub renowacji przy użyciu odpowiednich środków chemicznch. Czy istnieją skuteczne sposoby pielęgnacji elementów tapicerowanych? Jak prawidłowo wykonywać czynności pielęgnacyjne? O tym dowiesz się z naszego poradnika - zapraszamy do lektury.

Zużycie elementów tapicerowanych - z czego wynika?

Mankamenty elementów tapicerowanych skórą naturalną bądź syntetyczną (kierownica, fotele, boczki drzwi itp.) można poddać procesowi renowacji. Symptomy starzenia, powierzchniowe, płytkie spękania, zadrapania, przebarwienia wskutek kontaktu z pigmentami farb obcych - można usunąć, zniwelować lub przywrócić pierwotny wygląd poprzez lakierowanie dedykowanymi lakierami do skór.

Do zabezpieczenia i pielęgnacji elementów wykonanych ze skóry naturalnej lub syntetycznej można użyć dedykowanych lakierów, przy czym szczególnie polecamy tutaj zestaw NTW Kolor, w skład którego wchozą: mieszalnik ze wszystkimi niezbędnymi lakierami – bezbarwnymi o różnym stopniu połysku – mat, połysk i pośrednie oraz dziewięć pigmentów kolorów pozwalających uzyskać dowolny kolor tapicerki.

Jak przebiega proces poprawnie wykonanego lakierowania elementów tapicerowanych skórą?

Właściwie wykonany proces technologiczny lakierowania pozwala ponownie doprowadzić estetykę tapicerki do poziomu "jak nowa". Prawidłowo powinno wykonywać się go w następujący sposób:

  1. Element należy dokładnie wyczyścić preparatem INNER Cleaner w stężeniu 1:4, szczotką i ściereczką z mikrofibry. Przy zabrudzeniach standardowych nie przekraczać stężenia INNER Cleanera 1:10. Należy wyczyścić także obszar kokpitu i wnętrza pojazdu, gdzie będzie przyklejana taśma maskująca.
  2. Element musi być czysty i suchy przed dalszymi pracami.
  3. Ustalenie/dobranie koloru przy wykorzystaniu NTW wzornika. Ze względu na nieregularność struktury powierzchni, dobranie koloru lepiej jest wykonać przy świetle dziennym niż sztucznym.
  4. Mieszanie pigmentów według informacji z NTW Receptury. Podane formuły umożliwiają przygotowanie jednorazowo około 30 g mieszaniny. Jeśli w formule występuje adnotacja o konieczności nałożenia na wierzch warstwy lakieru bezbarwnego o określonym połysku to należy ją wykonać po ostatniej warstwie lakieru z pigmentami. Porcja 30 g wystarcza na renowację jednego elementu tapicerki, gdzie jeden element to np. siedzisko fotela. Oparcie fotela to już drugi element. Nie jest konieczne lakierowanie całych elementów. Jeżeli to możliwe wystarczy pokryć obszar z defektami i na jego krawędziach zastosować technikę cieniowania. Zabieg najlepiej wykonywać małym pistoletem lakierniczym z dyszą 0,8 – 1,0 mm.
  5. Wykonanie próbki przy użyciu gąbki lub wykonanie natrysku próbnego. Kontrola zgodności. W razie rozbieżności skorygować ilości poszczególnych pigmentów według ogólnych zasad mieszania kolorów.
  6. Po uzyskaniu koloru mieszanego lakieru o kolorze wystarczająco zbliżonym do koloru naprawianego elementu, należy dodać do takiej porcji 3% (ok. 1 ml) preparatu NTW AP (aktywatora przyczepności).
  7. Przemycie/odtłuszczenie obszaru naprawy i cieniowania zmywaczem WK 900 i/lub WB 910 wraz z matowaniem powierzchni przy użyciu włókniny ściernej szarej APP WS 222.
  8. Zebranie pozostałości po matowaniu za pomocą czyściwa jednorazowego APP Standard.
  9. Oklejenie nielakierowanych fragmentów papierem do maskowania APP P Mask Premium lub APP P Mask Standard o szerokości 90 cm. W miarę możliwości należy stosować papier o dużej szerokości. Szerokość 90 cm jest optymalna. W miarę możliwości należy zapewnić wentylację wnętrza pojazdu (otwarte drzwi) oraz dostęp do włącznika nawiewu, który należy uruchomić w trakcie lakierowania.
  10. Przemycie/odtłuszczenie obszaru naprawy zmywaczem WB 910 celem otworzenia porów skóry. Obszar musi być wysuszony.
  11. Jeżeli naprawie poddajemy element tapicerowany skórą syntetyczną należy zastosować podkład przyczepnościowy APP Kunststoff Primer. W przypadku naprawy elementu ze skórą naturalną podkład ten jest zbędny.
  12. Polakierować na odpowiedni kolor. Lakier nanosić warstwami – pierwsza cienka, następne średnio mokre. Pomiędzy warstwami odczekać 5 – 10 minut dla podeschnięcia lakieru lub przyspieszyć proces ostrożnie używając opalarki. Trzy warstwy są wystarczające dla przywrócenia oryginalnego koloru ale w razie konieczności można zwiększyć liczbę warstw, co wiąże się z kolei z zagrożeniem utraty struktury naprawianej powierzchni. Przy naprawach punktowych zastosować technikę cieniowania.
  13. Standardowo uzyskana powierzchnia jest matowa. Jeśli według informacji zawartych w formule należy nałożyć na wierzch warstwę lakieru bezbarwnego to należy to uczynić teraz. Jeśli potrzebny jest inny stopień wymatowienia/połysku niż uzyskany, można go skorygować aplikując natryskowo dwie warstwy lakieru bezbarwnego odpowiedniego do pożądanego efektu. NTW L-Luster – matowy, NTW S-Gloss – półmatowy, NTW H-Gloss – błyszczący. Do lakieru bezbarwnego też należy zastosować 3 % dodatek NTW AP.
  14. Po nałożeniu ostatniej warstwy i odczekaniu 10 minut można ostrożnie podsuszyć opalarką. Nie nagrzewać obszaru powyżej 60°C, nie podgrzewać dłużej niż 30 minut.
  15. Kontrola efektów.
  16. Rozklejenie osłoniętych fragmentów.
  17. Kontrola ostateczna, zabiegi wykańczające (sprzątnięcie, odkurzenie).
  18. Po upływie minimum pół godziny (im później, tym lepiej), aplikacja preparatu pielęgnacyjnego – na tworzywach sztucznych: Plast Care lub SF Plastic Care, na skórze: preparat do pielęgnacji Q895.
  19. Ostateczne utwardzenie lakieru następuje po upływie 24 godzin.

Po tak wykonanych zabiegach tapicerka znów wygląda jak nowa. Można ją dalej "normalnie" eksploatować. Oczywiście należy i warto poddawać ją okresowemu czyszczeniu i konserwacji z użyciem dedykowanych środków pielęgnująco-konserwujących. Rekomendowanym środkiem jest APP Q895 zawierający mieszaninę lanoliny i oleju z awokado.






 

Kategorie produktów
Kategorie produktów

Lakiernictwo+
Blacharstwo+
Smart Repair+
Mechanika+
Artykuły BHP+
Autokosmetyka+

USTAWIENIA
styl

odśwież strone
xPerto PWApp version. 2.0.21.0247
© 2019 - 2024 Codepolis Sp. z o.o.
All rights reserved.
Moje  kontoKategorie
szukaj